Turystyka CT LGD - Czerwony Człopa-Tuczno
Strona korzysta z cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.
Dostępne pliki gpx:
ślad GPS Gajewo-Drawsko | ślad GPS Stare Osieczno-Łokacz | ślad GPS Ujście -Gajewo | ślad GPS Miała I |
(Pliki *.gpx pobrano: 233867 razy)

POLECAMY profil:

Czerwony Człopa-Tuczno

Szlak pieszy czerwony Człopa-Tuczno

Pierwsza część dalekobieżnego szlaku pieszego wzdłuż pozycji głównej Wału Pomorskiego -odcinek z Człopy do Tuczna.Oficjalnie szlak zaczyna się koło dawnego dworca PKP ( ale czasy kiedy do Człopy można się było dostać koleją minęły już bezpowrotnie).W naszej propozycji zaczynamy od Urzędu Miasta i Gminy i początkowo podążamy za znakami ścieżki edukacyjnej wokół człopskich jezior.Ten fragment jest znacznie ciekawszy niż prawidłowy przebieg szlaku czerwonego. Mijamy wysoki wiadukt kolejowy,koło oczyszczalni ścieków i wjeżdżamy na podmokłą łąkę.Spotkamy na niej znaki szlaku żółtego i czerwonego dochodzące z lewej strony.Niebawem znaki żółte odejdą w lewo a my w dół do mostku na Cieszynce .Za mostkiem stromo w górę okrążając dawne grodzisko.Obok miejsca postoju tablice informacyjne . Dalej wzdłuż Jeziora Kamień - na wysokości znajdującej się po przeciwnej stronie Rybakówki schron przeciwdeszczowy i tablice eduakacyjne. Ładny widok na jezioro.Dalej wzdłuż brzegu i przez las do polany z kolejnymi schronami przeciwdeszczowymi. Kawałek dalej ładna aleja kasztanowa skręca w prawo pod górę i jesteśmy w Załomie. W głebi parku dawny dwór i budynki gospodarcze.Po dojściu do asfaltu spotykamy początek szlaku czarnego ( Załom-Przelewice).Asfaltem do Leśniczówki Borowik,dalej leśna drogą koło kamienia drogowego skręt w prawo.Na kamieniu widoczne oznaczenie Dype (dzis L. Jeleni Róg) i Salm (Załom).Szlak wiedzie prosto ,potem skręt w lewo i w dól do doliny Cieszynki. Mijamy tablicę oznaczającą granicę DPN. Przekraczamy mały strumyk wpadający do Cieszynki. Po prawej duża łąka, z lewej dojście do rzeki.Teraz odcinek szlaku wzdłuż rzeki i stromej porośniętej bukami skarpy.Rzeka jest zawalona licznymi pniami drzew.Szlak odchodzi od doliny i jesteśmy na skrzyżowaniu, gdzie początek bierze szlak niebieski do Jagody. Starą brukowana drogą pod górę.Niebawem znak -dojazd do wody w lewo.Trasa biegnie równolegle do Jeziora Ostrowiec i dochodzi do drogi z Załomu do Pustelni. W Pustelni miejsce postoju -ławki i zadaszenia oraz parking z mapą DPN. Mostem przekraczamy rzekę Płociczną. Za mostem początek szlaku żółtego do Głuska.Nasz szlak po schodkach wspina się do góry na wał Kanału Sicieńskiego.Podążamy brzegiem kanału po prawej mając rzekę a wkrótce Jezioro Płociczno. Na stromym zboczu liczne pomnikowe drzewa.W wyschniętym kanale spotkać można żerujące dziki.Szlak schodzi w dół do mostku na Płocicznej (wcześniej początek szlaku niebieskiego do Drawna).Za mostkiem w prawo a nastepnie w leśną ścieżkę w lewo pod górę.Wchodzimy na Smiałkowe Wzgórza. Ładne widoki na jezioro Jamno.Szlak prowadzi wzdłuż okopów w dół i pod górę.Za jeziorem wzdłuż lasu olsowego pod górę ,przecinamy linię energetyczną i dalej przez skrzyżowanie prosto (tutaj znaki mylą wskazując skręt).Nad skrzyżowaniem w kępie krzaków ruiny bunkra, a przy naszej trasie ruiny mniejszego bunkra. Następnie skręt w lewo w dół i wzdłuż lewego brzegu Jeziora Zdroje. Szlak łączy się z utwardzoną drogą z Martwi, po lewej ruiny bunkra. Na parkingu zw. Drewniany Kamień ławki i tablice informacyjne.Początkowo drogą w stronę Martwi ,niebawem w lewo wzdłuż wysokiego brzegu Jeziora Martwia. Przepiękne widoki na jezioro.Miejscami szlak zbliża się do Jeziora.Kiedy szlak stromo podejdzie pod górę,warto cofnąć się wzdłuż drogi w prawo na widoczną duża polanę. To miejsce gdzie była kiedyś osada Stara Martew -widoczne ruiny piwnic i fundamenty.Ciekawe drzewa ozdobne i stary sad.Na wysokości kamiennej podmurówki - pozostałości po leśniczówce-początek szlaku niebieskiego do Krępy Krajeńskiej.Nasz szlak skręca w prawo i starą drogą wysadzana drzewami podąża do Martwi. Do wsi wjeżdżamy koło starego cmentarza.Przez wieś koło drewnianego kościołka ,skrzyżowanie ze szlakiem zielonym  Zelichowo- Tuczno. Asfaltem do Tuczna.